Thursday, February 11, 2010

Rule No. 4: Bila aku dah tolong, jangan nak merungut.

There are many Rules that I applied. Sesunggunya, ramai tak tahu sebab all the Rules aku apply dalam diri aku dan aku malas nak bagi tahu orang. Nanti orang cakap aku banyak kerenah. Tapi, kadang-kadang dalam hidup ni setiap orang mesti ada Rules mereka sendiri. Sekali atau dua kali boleh lagi sabar, masok banyak kali. Tiada siapa boleh sabar. Mari aku ceritakan kepada kalian:

Cerita yang pertama:
Yang ini terjadi kepada semua rakyat Malaysia iaitu kebanjiran pendatang asing. Jiran sebelah rumah aku ni, berbinikan orang Indon (damn Indon and I hate Indon!). Dia tu banyak pulak bising. Dah datang sini, syukurlah. Ni tak, buat mulut mengata macam-macam lepas tu merungut sini tak betul sana tak betul. Kalau kau tu betul sangat balik Indon lah. Sedangkan President kau tak larat nak jaga rakyatnya. If your Mr. President concern about his citizens, he'll do anything to help his citizens.

Cerita yang kedua:
Adalah si polan ni. Sesungguhnya aku menolong dia ikhlas. Aku jenis tidak suka surprise. So I make it she knows about 'it'. Tercetusnya kegeraman aku ni apabila, dia cakap benda yang tak sepatutnya. Di dalam FB la. Si X nie cakap "xyh nk tyg sgt lew kek tu....x suprise lew....ehhhh...kecoh... cm WEDDING OF DA YEAR LAK??/???" ada ayat len dan si Y ni membalas "tau xper...nk wt cmner..trima jerlh.." orang dah nak tolong. kau terima kasih je la. xpayah nak balas macam tu.

conclusion, aku menyampah bila kau asyik-asyik merungut. asyik-asyik mengcondem. asyik-asyik tak bersyukur. Jadi pada yang membaca, kita perlulah bersyukur walaupun benda tu sedikit sahaja nilainya. :)

No comments: